Home درمان جوش و لک جوش صورت و رابطه آن با کاهش اعتماد به نفس

جوش صورت و رابطه آن با کاهش اعتماد به نفس

0
179141
جوش صورت و رابطه آن با کاهش اعتماد به نفس
جوش صورت و رابطه آن با کاهش اعتماد به نفس

جوش صورت در نوجوانی و جوانی اتفاقی است که بر روی اعتماد به نفس و عزت نفس فرد تاثیر می‌گذارد. گاهی بر این معتقد هستند که جوش صورت تنها یک آسیب پوستی است اما در واقع این طور نیست، اسکارهای فیزیکی و جوش های صورت تاثیرات روانی خود را بر جای می‌گذارد.

آیا جوش و  آکنه هاى پوستى اعتماد به نفس شما را کم کرده است؟

تقریبا ٨۵ درصد از نوجوانان، ٢۵ درصد از آقایان بزرگسال، و ۵٠ درصد از خانم هاى بزرگسال در طول عمر خود با آکنه و جوش مواجه شده اند. براى نوجوانان و هم به طور مشابه براى بزرگسالان، کنار آمدن با بروز اختلالات پوستى به طور مکرر و مداوم، مى تواند خیلى سخت و طاقت فرسا باشد و بدون در نظر گرفتن سن و سال این مساله اغلب باعث ایجاد اضطراب، افسردگى و ناراحتى در فرد مى شود.

در واقع، بر اساس مقاله اى که در مجله بریتانیایى تخصصى پوست (the British Journal of Dermatology) به چاپ رسید، افرادى که مبتلا به آکنه هستند مشکلات اجتماعى، عاطفى و روانى خاصى را تجربه مى کنند که افراد مبتلا به بیمارى هاى خاص چون دیابت، صرع، و آرتریت آن ها را تجربه کرده اند.

آکنه یا جوش چیست؟

آکنه یا جوش یک اختلال پوستی است که معمولاً در سنین نوجوانی شروع می شود و تا آخر جوانی ادامه می یابد لذا درمان جوش همواره از دغدغه های جوانان می باشد. آکنه ولگاریس یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است  میزان شیوع این بیماری از اواسط قرن بیستم و همگام با گسترش روند صنعتی شدن جوامع در تمامی سنین رو به افزایش نهاده است.

حدود 85 درصد افراد در زندگی یک بار به این عارضه مبتلا می شوند، هر چند شیوع این عارضه در دوران نوجوانی و بلوغ و هم زمان با ترشح هورومون های جنسی است.

لیکن در دهه های بعدی زندگی و حتی تا بزرگسالی نیز قابل مشاهده است بر اساس مطالعات انجام شده سالیانه قریب به 40 تا 50 میلیون نفر در ایالات متحده به آکنه مبتلا می گردند و هزینه سالیانه درمان آکنه در ایالات متحده بالغ بر یک میلیارد دلار برآورد گردیده است.

آکنه یا جوش جوانی، شایعترین بیماری مزمن پوستی در سنین بلوغ و نوجوانی می باشد. شیوع ضایعه به حدی است که در برخی از فرهنگ ها آنرا یک حالت طبیعی و فیزیولوژیک  در دوران بلوغ تلقی می نمایند.  بیماری ممکن است حتی قبل از بلوغ نیز آغاز گردد و گاهی مواقع زودرس ترین تظاهر بلوغ می باشد. بیشترین شیوع بیماری در سنین 13 تا 19 سالگی است.

هم چنین شیوع این عارضه در ایران 40 تا 75 درصد در جمعیت نوجوان ایران است هر چند آکنه زندگی را تهدید نمی کند ولی به علت اسکارهای نازیبا و ضایعات پوستی، بار روحی روانی آن بسیار زیاد است ،به طوری که احتمال بروز مشکلات روانی هم چون افسردگی ،اضطراب، خشم، فوبیای اجتماعی، دوری گزینی از اجتماع و حتی خودکشی در میان مبتلایان بیشتر است.

مکانیسم ایجاد و عوامل زمینه ساز

اساس ایجاد آکنه و جوش ، اختلال در ترکیب و شدت چربی ترشح شده از غدد چربی و همچنین اختلال در روند و شدت شاخی شدن پوست است.

این تجمع چربی و سلول موجب رشد میکروبی به نام پروپیونی باکتریوم آکنه می شود که جزء باکتری های ساکن در فولیکول های مو و غدد چربی است. رشد و تکثیر باکتری سبب تحریک سیستم ایمنی و تجمع سلول های التهابی در محل و ایجاد تورم، قرمزی، گرمی و درد می شود. تاثیر هورمون ها و سایر عوامل را نیز در این بین نمی توان نادیده گرفت.


برای درمان جوش های صورت باید هرچه سریعتر اقدام نمایید. این کار باعث کاهش تاثیرات روانی و آسیب های پوستی می‌شود. پروسه درمان ممکن است طولانی شود و شما باید دوره درمان را تکمیل نمایید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره با شماره های  ۰۲۱۲۲۲۴۷۸۱۹ و ۰۹۱۲۰۴۶۴۰۴۲ تماس حاصل فرمایید.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here