درمان چروک دور چشم (خطوط پنجه کلاغی)

0
149144

درمان چروک دور چشم | پیدایش چین و چروک‌ها در نقاط مختلف چهره و بدن از عوارض اجتناب‌ناپذیر افزایش سن است. عارضه‌ای نه‌چندان خوشایند که می‌تواند زیبایی چهره شخص را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش اعتماد به ‌نفس او شود. اما مسئله اینجا است که وجود چین و چروک همواره نشانه افزایش سن نیست و می‌توان نشانه‌هایی از آن را در افراد جوان نیز مشاهده کرد. همین مسئله باعث شده است که پزشکان به فکر ایجاد روش‌های مختلفی برای از بین بردن چین و چروک‌ها بیفتند.

خطوط پنجه کلاغی چین و چروک‌های ریزی هستند که در اطراف چشم دیده می‌شوند و ممکن است به دلیل عدم مراقبت صحیح از پوست، در افراد جوان نیز دیده شوند. این خطوط از اولین چروک‌هایی هستند که در صورت اشخاص پیدا می‌شوند و احتمال رخداد آن‌ها در سنین پایین نیز زیاد است. خطوط پنجه کلاغی از اولین نشانه‌های پیری پوست هستند. به همین دلیل افراد به‌ خصوص خانم‌ها تمایل دارند که آن‌ها را درمان کرده و از بین ببرند.

چروک اطراف چشم چیست و چرا ایجاد می‌شود ؟

چروک های دور چشم یا خطوط پنجه کلاغی خطوط بسیار ریزی هستند که در اطراف چشم‌ها دیده می‌شوند. این خطوط در ابتدا و در سنین پایین‌تر که خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری پوست بیشتر است، تنها در صورت خندیدن، گریه کردن، صحبت کردن یا حرکت دادن لب و دهان دیده می‌شوند و بلافاصله بعد از برگشت صورت به حالت طبیعی از دست می‌روند. با گذشت زمان و افزایش سن، زمانی که سلول‌های پوست دیگر قادر نیستند انعطاف لازم برای آن را فراهم کنند، این خطوط عمیق‌تر شده و به شکل چین و چروک در اطراف چشم‌ها دیده می‌شوند.

دلایل اصلی ایجاد چروک دور چشم

از اصلی‌ترین دلایل ایجاد خطوط پنجه کلاغی شامل :

  1. بالا رفتن سن و تغییر ساختار پوست در اثر کاهش مواد مغذی موردنیاز آن است. این موضوع باعث می‌شود که خطوط ریزی در اطراف چشم‌ها ایجاد شوند که می‌توانند هشداری برای آغاز روند پیری پوست و بروز چین و چروک‌های بیشتر باشند.
  2. علت دوم که دلیل اصلی ایجاد خطوط پنجه کلاغی در جوانان است، عدم مراقبت صحیح از پوست است.

درصورتی‌که برای مدتی طولانی بدون استفاده از کرم‌های ضد آفتاب باکیفیت و پوشش مناسب در معرض نور خورشید قرار بگیرید، زمینه را برای شروع آسیب در پوست و ایجاد خطوط پنجه کلاغی آماده کرده‌اید. این خطوط ممکن است به دلیل تکرر بعضی حرکات نظیر خنده یا گریه و باز کردن بیش‌ازحد دهآن‌که باعث ایجاد حرکاتی در گوشه‌های چشم می‌شود نیز ایجاد شود.

تاثیر کلاژن و الاستین در چروک اطراف چشم

در اکثر مواقع چین و چروک دور چشم به دلیل پیشرفت روند پیری پوست ایجاد می شود. زمانی که تولید کلاژن و الاستین کاهش پیدا می کند، روی پوست چین و چروک ایجاد می شود. کلاژن و الاستین از جمله پروتئین های بسیار مهم هستند که تاثیر بسیار زیادی در جوانی و زیبایی پوست دارند و کاهش آن ها در بدن می تواند موجب پیری پوست شود. این چین و چروک ها معمولا زمانی که فرد می خندند و یا عضلات صورت او منقبض می شود، بیشتر خود را نشان می دهند.

چروک دور چشم در چه سنی ایجاد می شود؟

از آنجایی که چین و چروک دور چشم نشان دهنده افزایش سن است، بسیاری از آقایان و بانوان به دنبال روشی قطعی برای برطرف نمودن این چین و چروک ها می باشند. چین و چروک دور چشم معمولا در سنین 20 تا 30 سالگی ایجاد شده و پس از 30 سالگی عمیق تر می شوند. به همین دلیل بهترین زمان برای درمان و رفع چین و چروک دور چشم، سن 20 تا 30 سالگی می باشد.

روش‌های خانگی برای درمان خطوط پنجه کلاغی

نکته مهم درباره درمان‌های خانگی که در ادامه این بخش معرفی می‌کنیم این است که این درمان‌ها تنها برای رفع خطوط پنجه کلاغی مناسب نیستند. شما می‌توانید از آن‌ها برای درمان چین و چروک در دیگر قسمت‌های چهره و حفظ سلامت عمومی پوست نیز استفاده کنید. توجه کنید که برای اینکه این روش‌های درمانی به‌طور خاص بر روی خطوط پنجه کلاغی تاثیر بگذارند، باید ماسکی را که می‌سازید روی همین خطوط قرار دهید. نکته دیگر اینکه در زمان شستن ماسک هیچ فشاری به چشم‌ها وارد نکنید و خیلی آرام پوست خود را ماساژ دهید تا ماسک به‌طور کامل تمیز شود.

  • ماسک خیار
  • ماسک سفیده تخم‌مرغ
  • معجزه گری به نام آلوئه ورا
  • ماسک گوجه‌فرنگی
  • روغن نارگیل.
  • آووکادو
  • پر قدرت مثل شیر

راهکارهای کلینیکی برای درمان چروک دور چشم

توجه کنید که راهکارهای خانگی برای درمان خطوط پنجه کلاغی بسیار عمیق یا خطوطی که در اثر افزایش سن ایجاد شده‌اند، موثر نیستند. به همین دلیل در موارد شدیدتر بهتر است از راهکارهای درمانی کلینیکی استفاده شود. برای درمان این خطوط با استفاده از روش‌های کلینیکی، باید نوع آن‌ها تشخیص داده شود. این خطوط معمولا دو نوع هستند. خطوطی که در اثر خندیدن یا گریه کردن یا دیگر حرکات چهره خود را نشان می‌دهند و در حالت عادی دیده نمی‌شوند و خطوطی که به‌صورت عادی و بدون نیاز به حرکت دادن صورت لازم هستند.

با توجه به این موارد و شرایط فردی بیمار نظیر سن و سال، سوابق پزشکی، میزان آسیب، سابقه درمان خطوط پنجه کلاغی و… پزشک بهترین راهکار درمانی را به شخص پیشنهاد می‌دهد. توجه کنید که در درمان خطوط پنجه کلاغی با استفاده از راهکارهای کلینیکی، تخصص و تجربه پزشک و اعتبار کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنید، بسیار مهم است. بنابراین قبل از اقدام برای درمان به اندازه کافی برای تحقیق درباره کلینیک و پزشک وقت بگذارید. مطمئن باشید که این وقت هیچ‌گاه هدر نرفته است.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن| یکی از دلایل ایجاد چین و چروک‌های ریز در نواحی مختلف صورت، جمع شدن لایه‌های مرده و افزایش ضخامت پوست است. میکرودرم ابریژن یکی از روش‌های لایه‌برداری است که با استفاده از پودر اکسید آلومینیوم لایه‌های مرده پوست را برداشته و تنفس پوست و خون‌رسانی به آن را تقویت می‌کند. همین موضوع باعث تحریک کلاژن‌های پوستی و تقویت ساختار پوست شده و با ترمیم لایه‌های زیرین به رفع چروک‌های ریز ایجاد شده در ناحیه اطراف چشم و دیگر نواحی چهره کمک می‌کند.

این روش را به ‌طور خاص برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی استفاده نمی‌کنند. پزشک با استفاده از دستگاه مخصوصی پودر اکسید آلومینیوم را روی کل پوست پخش می‌کند و سپس با استفاده از همان دستگاه آن را جمع می‌کند. تاثیر این ماده بر روی سلول‌های پوستی باعث برطرف شدن آسیب‌های سطحی پوست از جمله چین و چروک‌ها می‌شود. این روش یکی از روش‌های بدون جراحی درمان مشکلات پوستی است و بسیار کم‌خطر است.

جلسات میکرودرم ابریژن حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و بدون نیاز به بی‌حسی انجام می‌شود. برای اثرگذاری بیشتر بهتر است این جلسات با فاصله‌های کوتاه تکرار شوند. چراکه آلودگی‌ها مختلف محیطی باعث ایجاد لایه‌های مرده جدید بر روی پوست و چین و چروک بیشتر در آن می‌شوند. در واقع می‌توان این روش را یکی از روش‌های موثر برای جلوگیری از ایجاد خطوط پنجه کلاغی دانست.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از جدیدترین روش‌های از بین بردن چین و چروک و جوان‌سازی پوست است. در این روش از دستگاه مخصوص میکرونیدلینگ که دارای سوزن‌های بسیار ریزی است، استفاده می‌شود. این سوزن‌ها در عمق مشخص و کنترل شده‌ای وارد پوست می‌شوند و با وارد کردن اسید رتینوئیک به پوست به تحریک کلاژن‌ها و بازسازی پوست کمک می‌کنند. عوارض میکرونیدلینگ بسیار کم است و دوران نقاهت بسیار کوتاهی دارد. اما نتایج آن معمولا برای مدتی نسبتا طولانی باقی می‌مانند.

توجه کنید که در حال حاضر دستگاه‌های خانگی میکرونیدلینگ نیز در بازار موجود هستند که عمق نفوذ سوزن‌های آن‌ها بسیار کمتر است. اما توصیه می‌کنیم که برای درمان خطوط پنجه کلاغی به سراغ این دستگاه‌ها نروید. چراکه این خطوط در اطراف چشم قرار دارند و یک اشتباه کوچک می‌تواند به چشمان شما صدمه بزند. بهتر است برای درمان خطوط پنجه کلاغی با میکرونیدلینگ به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید تا پزشک متخصص و باتجربه این کار را برای شما انجام دهد.

تزریق بوتاکس

بوتاکس یکی از روش‌های مطمئن برای از بین بردن انواع چین و چروک چهره از جمله خطوط پنجه کلاغی است. این روش اثرگذاری سریع و عوارض بسیار کمی دارد و می‌تواند برای درمان خطوط خفیف تا متوسط استفاده شود. یکی از دلایل ایجاد خطوط پنجه کلاغی، حرکت‌های متوالی عضلات اطراف چشم در اثر خندیدن، گریه کردن یا صحبت کردن است. این حرکات باعث انقباض و انبساط متعدد عضلات حلقوی اطراف چشم شده و خطوط پنجه کلاغی را ایجاد می‌کنند.

ترکیبات بوتاکس حرکت عضلات را محدودتر کرده و از همین طریق از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کنند. در این مورد نیز تزریق بوتاکس به اطراف چشم از انقباض و انبساط ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند و سبب بهبود چروک‌های موجود در این ناحیه می‌شود. توجه کنید که بوتاکس خاصیت پرکنندگی ندارد. بنابراین نمی‌توان گفت که استفاده از این درمان باعث پر شدن خطوط و از بین رفتن آن‌ها می‌شود. اما تزریق بوتاکس تا حدی عمق این خطوط را کاهش می‌دهد و تا حدی بر روی فرم ابروها نیز تاثیر گذاشته و باعث بالا رفتن آن‌ها می‌شود.

در دفعات اول تزریق، ماندگاری این روش بین ۴ تا ۶ ماه است. اما با گذشت زمان ماندگاری آن کمی بیشتر خواهد شد. البته زمان ماندگاری بوتاکس به یک سال نخواهد رسید و بهتر است قبل از اینکه اثرات تزریق قبلی به‌طور کامل از بین بروند، برای تمدید آن اقدام کنید. بوتاکس روشی بسیار کم‌خطر است و اثرات آن خیلی زود قابل مشاهده هستند. پزشکان معمولا این روش را برای درمان خطوطی استفاده می‌کنند که در حالت عادی مشخص نبوده و با خندیدن یا حرکت دادن چهره خود را نشان می‌دهند.

رفع چین چروک با پلکسر

ابتدا لازم هست کمی بیشتر درباره پلکسر بدانید.از اینجا در باره پلسکر مطالعه بفرمایید.هنگام  درمان با پلسکر ، به علت سوختگی سطحی  بر روی نقاط درمان شده لخته  تشکیل می شود که بعد از یک هفته جدا شده و اثری از کبودی یا اسکار برجای نمی ماند. این در نتیجه عملکرد بسیار سطحی پلکسر است.

ایمنی کار با پلکسر مشخص می شود چرا که فقط برروی لایه ی سطحی پوست عمل کرده و از این لایه  عبور نمیکند مگر اینکه پزشک بخواهد به لایه عمقی تر هم وارد شود.  با این تکنولوژی عبور جریان الکتریکی؛ رادیوفرکانس و آسیب حرارتی وجود ندارد. برای مثال در موارد جوانسازی ناحیه  دورچشم ، با عملکرد بسیار دقیق و متمرکز و همچنین عدم نشت جریان الکتریکی و امواج رادیویی ، آسیب به عصب چشم وسایر بافت های اطراف رخ نمی دهد . بنا به دلایل گفته شده این روش از جمله روش های غیرتهاجمی محسوب میشود.

جراحی غیرتهاجمی روش جراحی است که بدون تهاجم و خونریزی انجام شده و قابل اعتماد ، ایمن ، ساده و عاری از خطر برای پزشک و بیمار است.

جهت دریافت مشاوره و وقت درمان و تعیین هزینه دقیق رفع چروک اطراف چشم با مشاورین مرکز پوست و مو در ارتباط باشید :

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید