قارچ پوستی چیست؟

0
215831

قارچ پوستی یک عفونت پوستی انسانی است که توسط یک قارچ (میکرو ارگانیسمی که اغلب مواد مرده را مصرف می کند ) به انسان منتقل می شود. این بیماری یک عفونت بسیار مسری هست. قارچ ها همه جا هستند مانند هوا، آب و روی بدن انسان. حدود نیمی از قارچ ها مضر هستند. اگر یکی از قارچ‌های مضر روی پوست شما ایجاد شود، می تواند باعث عفونت قارچی، بثورات پوستی یا احساس خارش شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به بثورات قارچی هستند؟

هر کسی ممکن است دچار بثورات قارچی شود. عفونت های سطحی پوست و ناخن به عنوان شایع ترین شکل عفونت ذکر می‌شود که در هر زمان 20 تا 25 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما افراد زیر بیشتر در معرض قارچ پوستی هستند :

  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (به عنوان مثال، اگر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنید، بیماری ای دارید که سیستم ایمنی را ضعیف می کند یا تحت شیمی درمانی هستید).
  • افرادی که آنتی بیوتیک های طولانی مدت یا با دوز بالا مصرف می‌کنند.
  • افرادی که اضافه وزن دارند.
  • افرادی که دیابت دارند.
  • زمانی که یک محصول جدید مراقبت از پوست را امتحان می‌کنید.
  • افرادی که تعریق بیش از حد دارند.
  • خانم های باردار

شکل ظاهری قارچ پوستی به چه صورت است؟

قارچ پوستی اغلب قرمز روشن به نظر می رسد و می تواند در یک منطقه بزرگ پخش شود. بثورات پوستی قارچی نیز ممکن است دارای ویژگی هایی از جمله:

  • رنگ در حاشیه شدیدتر است.
  • مقیاس شدیدتر در مرز
  • ضایعات کوچکتر و مشخص تر (پوستول) در لبه های ناحیه بثورات.

درمان عفونت و قارچ پوستی

کرم‌ها، مایعات یا اسپری‌های ضد قارچ (داروهای ضد قارچ موضعی)

از این داروها برای درمان عفونت‌های قارچی پوست، ناخن‌ها و پوست سر استفاده می‌شود. این داروها عبارتند از کلوتریمازول، اکونازول، کتوکونازول، میکونازول، تربینافین و آمورولفین که تحت برندهای مختلف عرضه می‌شوند.

در مواردی که به دو نوع درمان نیاز است یک کرم ضدقارچ با کرم‌های دیگر ترکیب می‌شود

برای مثال، اغلب برای درمان برخی راش‌ها، یک کرم ضدقارچ با یک کرم استروئیدی ملایم مانند هیدروکورتیزون ترکیب می‌شود. کرم ضدقارچ عفونت را رفع کرده و کرم استروئیدی ملایم نیز التهاب ناشی از عفونت را کاهش می‌دهد.

شامپوی ضد قارچ

گاهی اوقات از شامپوهای حاوی کتوکونازول برای درمان برخی عفونت‌های قارچی پوست سر و برخی عفونت‌های پوست استفاده می‌شود.

 چند نمونه شامپوی ضدقارچ سر خوب ایرانی عبارتند از کاندید، فولیکا، سریتا و ایروکس و چند برند خوب از شامپوهای بدن ضد قارچ شامل ایروکس، درمالیفت و سریتا

 شیاف‌های ضدقارچ

شیاف‌ها قرص‌هایی هستند که برای قرار گرفتن در واژن طراحی شده‌اند. برخی از داروهای ضدقارچ مورد استفاده برای درمان برفک واژن، خصوصاً، کلوتریمازول، اکونازول و فنتیکونازول، به صورت شیاف عرضه می‌شوند.

 داروهای ضدقارچ خوراکی

میکونازول به صورت ژل خوراکی و نیستاتین نیز به صورت مایع (برای اعمال در دهان) در بازار وجود دارند. از این داروها برای درمان برفک (عفونت کاندیدال) دهان و گلو استفاده می‌شود.تربینافین، ایتراکونازول، فلوکونازول، پوساکونازول و وریکونازول به صورت قرص موجود بوده و توسط بدن جذب می‌شوند. از این داروها برای درمان انواع عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود. استفاده از هر یک به نوع عفونت بستگی دارد.

داروهای تزریقی ضدقارچ

این نوع داروها زمانی استفاده می‌شوند که یک عفونت قارچی جدی در بدن وجود داشته باشد. آمفوتریسین، فلوسیتوزین، ایتراکونازول، وریکونازول، آنیدولافانگین، کاسپوفانگین و میکافانگین داروهایی هستند که گاهی اوقات به صورت تزریقی استفاده می‌شوند. استفاده از هر یک بسته به نوع قارچ بستگی دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید