درمان چربی اطراف چشم با پلکسر

0
187651
چربی اطراف چشم
چربی اطراف چشم

چربی اطراف چشم چیست ؟

اگر در گوشه‌های داخلی پلک‌ها و یا اطراف چشم، برآمدگی‌های زرد رنگ و نرم چربی ایجاد شوند، به این بیماری و مشکل پوستی گزانتلاسما یا دانه‌های چربی اطراف چشم گفته می‌شود.گزانتلاسما می‌تواند مضر باشد و نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی احتمالی باشد، و یا ممکن است در برخی موارد برای سلامتی شخص مبتلا به آن ضرری نداشته باشد و فقط از لحاظ زیبایی آزاردهنده باشد. پس بهتر است توسط پزشک متخصص پوست معالجه و مورد بررسی قرار بگیرد.

چه افرادی به چربی اطراف چشم (گزانتلاسما) مبتلا می‌شوند؟

  • افرادی که در مناطق آسیایی و مدیترانه‌ای زندگی می‌کنند.
  • افرادی که در سن ۳۰ تا ۵۰ سالگی هستند.
  • افرادی که سیگار می‌کشند.
  • افراد چاق.
  • افراد با فشار خون بالا.
  • در افرادی که دیابت دارند.
  • افرادی که چربی خون یا کلسترول بالا دارند.

راه‌ های پیشگیری از چربی اطراف چشم (گزانتلاسما)

بیش از نیمی از افرادی که گزانتلاسما مبتلا می‌شوند، کلسترول خون بالایی دارند. پایین آوردن میزان کلسترول بدن نه تنها روشی برای پیشگیری بلکه روشی برای درمان گزانتلاسما نیز هست.

برای بعضی از افراد تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی بهترین راهکار است. برای کاهش کلسترول خون از سیگار کشیدن و مصرف الکل خودداری کنیم، وزن متناسب و متعادل داشته باشید، حداقل ۳۰ دقیقه روزانه ورزش کنید، مصرف چربی‌های اشباع که در خوراکی‌هایی مثل کره دیده می‌شود را محدود کنید،  و با تجویز پزشک از داروهای کاهش کلسترول مصرف کنید.

گزانتلاسما، می‌تواند علامت هشدار دهنده‌ای برای کلسترول بالا در عروق خونی شما باشد که با گذشت زمان باعث به وجود آمدن این برآمدگی در پشت پلک می‌شود. افرادی که کلسترول بالا دارند، ممکن است بیماری قلبی، حمله قلبی یا سکته مغزی را تجربه کنند، پس اگر متوجه رشد این ضایعات پوستی در پشت پلک خود شُدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا میزان کلسترول فشار خون شما بررسی شود و برای برداشتن آن باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

علت چربی اطراف چشم

چربی پلک معمولاً در اثر وجود مقادیر زیاد لیپید خون یا چربی ها به وجود می آید. این مورد ممکن است علامت یکی از بیماری های زیر باشد:

  • هایپرلیپیدمی یا کلسترول بالای خون
  • دیابت، گروهی از بیماری ها که باعث بالا رفتن قند خون می شوند.
  • کم کاری تیروئید، شرایطی که تیروئید هورمون کافی و مورد نیاز بدن را تولید نمی کند.
  • سیروز صفراوی اولیه، بیماری که در آن مجاری صفراوی در کبد به آرامی از بین می رود.
  • کلستاز، وضعیتی که در آن جریان صفرا از کبد کند یا متوقف می شود.
  • سندرم نفروتیک، اختلالی که باعث آسیب عروق خونی در کلیه ها می شود.
  • بیماری خونی مانند اختلالات لیپید متابولیک مونوکلونال گاموپاتی. این مورد نوعی بیماری ژنتیکی است که بر توانایی بدن در تجزیه مواد و حفظ عملکردهای مهم بدن از جمله هضم چربی ها تأثیر می گذارد.
  • سرطان، یک بیماری جدی که در آن سلول های بدخیم با سرعت و به صورت کنترل نشده در داخل بدن رشد می کنند.
  • اثرات جانبی مصرف برخی از داروهای خاص مانند تاموکسیفن، پردنیزون (ریوس) و سیکلوسپورین (نئورال، گنگراف، ساندیمون)
  • بروز این بیماری بیشتر در بین خانواده ها و افراد آسیایی یا مدیترانه ای شایع است.

درمان چربی اطراف چشم

برای درمان گزانتالاسما از روش های مختلف استفاده می شود از جمله درمان دارویی، برداشتن ضایعه با جراحی، کرایوتراپی ، لیزر CO2، پلکسر یا پلاسما تراپی که پزشک با توجه به شرایط شما و حجم توده زانتالاسما به شما مشورت می دهد تا بهترین روش بدون بازگشت را انتخاب کنید. در صورتی که کلسترول شما کنترل نشود یا کلسترول بالا ارثی داشته باشید احتمال برگشت مجدد عارضه وجود دارد. در برخی موارد پایین آوردن سطح کلسترول میتواند به صورت خود به خود باعث از بین رفتن گزانتالاسما شود. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی سالم و افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن روش های طبیعی برای پایین آوردن سطح کلسترول هستند.

پلکسر یا پلاسما تراپی

پلکسر یکی از روش های درمانی رایج برای انواع مشکلات پوستی بدون برش و بخیه است که بدون نیاز به بیهوشی و با بیحسی موضعی انجام می شود. پلکسر یا دستگاه پلاسما جت انجام می شود که تاباندن اسپارک های بسیار ظریف 1/0 میلیمتری به محل درمان باعث تصعید یا SUBLIMATION چربی داخل توده می شود یعنی چربی از حالت جامد مستقیم به حال بخار در آمده و از بین می رود. از این روش درمانی علاوه بر از بین بردن چربی های پوستی برای درمان پوست شل و چروکیده اطراف چشم و افتادگی خفیف پلک هم استفاده می شود. گرمای شدید ایجاد شده توسط پلاسما تراپی باعث تحریک کلاژن سازی در لایه های عمیق پوست می شود.

کرایوتراپی

انجماد توده چربی با نیتروژن مایع یا ماده شیمیایی دیگر که باعث یخ زدن، خشک شدن و افتادن آن می شود.

جراحی لیزر

از لیزر CO2 فرکشنال برای برداشتن توده چربی استفاده می شود. در مطب هایی که لیزر ندارند از روش جراحی الکتروکوتر برای برداشتن عارضه استفاده می شود یا این که از تیغ جراحی به روش سنتی برای برداشتن گزانتالاسما بهره می برند.

لایه برداری شیمیایی

معمولاً درمان با استفاده از اسید تریکولرواستیک انجام می شود و مقداری از آن روی سطح عارضه کشیده می شود و با لایه برداری صورت در یک یا چند جلسه توده چربی از سطح پوست خارج می شود.

جراحی سنتی

جراح برای از بین بردن گزانتلاسما از تیغ جراحی و یا قیچی استفاده می کند.

شما میتوانید  برای از بین بردن چربی اطراف چشم با روش پلکسر اقدام نمایید.جهت مشاوره و رزرو نوبت ۰۲۱۲۲۲۴۷۸۱۹  تماس حاصل فرمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید