ریزش مو | راه حل های درمان ریزش مو

0
239140
درمان ریزش مو
درمان ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که هم آقایان و هم خانم‌ها را سنین مختلف آزار می‌دهد. این ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی ناشی از مشکلات قابل درمان هستند و برای برخی هم هنوز درمان موثری یافت نشده است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد روش های درمان ریزش مو در مرکز فرشته پور شریعتی صحبت خواهیم کرد. این روش ها شامل هیر فیلر، مزوتراپی، مزونیدلینگ می باشند.

عوامل موثر بر ریزش مو

ریزش مو به دلایل مختلفی مثل ژنتیک، بیماری­ ها، عوارض جانبی داروها و حتی آسیب ­های ناشی از دکلره، رنگ مو و کشیدن موها رخ می­ دهد. ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه (آلوپسی آندروژنیک) در مردان بالای پنجاه سال و در زنان یائسه و بالای چهل یا پنجاه سال رخ می­ دهد.

ریزش مو در زنان به­ صورت طاسی نبوده و به شکل نازک شدن موها است که سه نوع دارد و حتی ممکن است به­ صورت طبیعی رخ دهد. نوع اول شامل نازک شدن تعداد کمی از موهای اطراف سر. نوع دوم شبیه نوع اول بوده اما تعداد موهای نازک شده بیشتر است و فضای بیشتری از موهای سر درگیر هستند. در نوع سوم تمام موهای سر نازک می­ شوند.

عوامل اصلی ریزش مو شامل موارد زیر می شود :

  • ژنتیک
  • بالا بودن هورمون آندروژن در مردان
  • سرطان
  • عوارض جانبی داروهای خاص
  • اختلالات تغذیه و کمبود مواد غذایی
  • تغییرات هورمونی حین بارداری یا یائسگی در زنان
  • درمان ­های خاص مثل شیمی درمانی
  • بیماری کرونا
  • بیماری­ های پوست سر مثل قارچ
  • اضطراب و مشکلات عصبی
  • بیماری­ های خودایمنی
  • تیروئید کم­کار یا پرکار
  • آلودگی هوا
  • بالا رفتن سن

علائم ریزش مو

  • کنده شدن راحت موها به هنگام کشیدنشان
  • تجمع مقدار زیادی مو در موگیر چاه بعد از استحمام
  • جدا شدن مقدار زیادی مو هنگام بستن یا شانه‌ کردن موها
  • ریختن تعداد زیادی مو بر روی بالشت بعد از خواب شبانه
  •  

جلوگیری از ریزش مو با تغذیه‌ی مناسب

وضعیت سلامت موهای یک فرد تا حدودی وضع تغذیه‌ی او را منعکس می‌کند.  یعنی تغذیه مطلوب بر جنس، میزان ریزش، حالت و مقاومت‌ موهای شما موثر است. برای جلوگیری از ریزش مو، باید مقادیر کافی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی وجود داشته باشد.

تاثیر رژیم‌های غذایی در ریزش مو

اگر می‌خواهید رژیم لاغری بگیرید، حتماً با متخصص تغذیه در مورد مواد غذایی ضروری یا مکمل‌های غذایی مورد نیاز برای تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها مشورت کنید. از رژیم‌های غذایی غیر اصولی دوری کنید؛ چرا که می‌توانند نتایج فاجعه‌باری برای سلامت عمومی شما داشته باشند.

مواد مغذی مهم برای مو

تارهای مو از جنس پروتئین هستند؛ بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ایجاد مشکلاتی در روند ساخت مو می‌شود. مصرف مقادیر کافی پروتئین برای جلوگیری از ریزش مو اهمیت ویژه‌ای دارد. ماهی، مرغ و گوشت، تخم مرغ و حبوبات مهم‌ترین منابع پروتئین در غذا هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

وجود کلسیم و منیزیم به مقدار مناسب در رژیم غذایی برای سلامت مو مهم است. بنابراین مصرف روزانه‌ی لبنیات را در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشید.

کمبود آهن علاوه بر ایجاد کم‌خونی و خستگی، می‌تواند موجب ریزش مو نیز بشود. مصرف مقادیر کافی آهن برای خانم‌های در سن قاعدگی اهمیت ویژه‌ای دارد. در صورتی که مقادیر آهن رژیم غذایی کافی نباشد، مصرف مکمل‌ها‌ی آهن توصیه می‌شود.

جلوگیری از ریزش مو با کاهش استرس

یکی از محل‌های نمایانگر استرس، موهای شما هستند. اگر در زندگی خود حجم زیادی از استرس را تجربه می‌کنید، بدانید که سلامت موهای شما در خطر است. در این شرایط شکنندگی موهای شما افزایش خواهد یافت، تارهای موی شما نازک خواهد شد و فعالیت فولیکول‌های مو برای ساخت تارهای موی جدید دچار اختلالاتی خواهد شد. پس مدیریت استرس در جلوگیری از ریزش مو نقش مهمی دارد. برای کاهش استرس‌های خود می‌توانید از دوستان، خانواده، مشاوران روانشناس یا کلاس‌های آموزشی مدیریت استرس استفاده کنید.

درمان ریزش مو با هیرفیلر

عوامل مختلف مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، استرس و استفاده مداوم از محصولات شیمیایی یا حالت ‌دهنده‌های حرارتی مو می‌توانند باعث نازک شدن موها و ریزش آن‌ها شوند. فیلر مو یک پزشک ۲۴ ساعته است که بر روی رشد مجدد موها و تقویت آن‌ها کار می‌کند تا قسمت‌های خالی سر را کاملا پر کرده و با افزایش ضخامت موها چهره شما را جذاب‌تر و جوان‌تر از قبل کند.

هیرفیلر چیست؟

هیلرفیلر پرکننده مو یک ماده ژل مانند است که همه مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مجدد موها شامل بیومیمتیک، هیالورونیک اسید، انواع ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و مواد معدنی را دارد. این مواد به تقویت ریشه موها کمک می‌کنند و باعث درمان ریزش مو با الگوهای زنانه و مردانه و حتی ریزش موی ژنتیکی خواهند شد. فیلر مو برای افرادی که موهای نازک و کم‌ پشتی دارند و مایل به داشتن موهای پرپشت‌تر و زیباتر هستند کاربرد دارد. این روش درمانی یک لایه محافظ در اطراف فولیکول‌های مو ایجاد می‌کند تا از آن‌ها در برابر عوامل خطرناکی مانند استرس، نور خورشید و آلودگی‌های محیطی به‌خوبی محافظت شود.

فیلرمو از چه موادی تشکیل شده است؟

فیلر مو یک ماده تزریقی است که با تکنیک میکرو تزریق به زیر پوست سر تزریق می‌شود و بعد از نفوذ در ریشه موها باعث تقویت فولیکول‌های مو و رشد مجدد موها خواهد شد. درواقع هیالورونیک اسید موجود در ترکیبات این ماده موها را هیدراته می‌کند و با تحریک فیبروبلاست‌ها باعث تولید کلاژن جدید خواهد شد. به‌علاوه این مواد باعث بهبود گردش خون در پوست سر می‌شوند و ضمن حفظ خاصیت ارتجاعی و جوان‌سازی این ناحیه به عملکرد بهتر فولیکول‌ها نیز کمک می‌کنند. این مواد نه‌تنها باعث رشد مجدد موها می‌شوند بلکه راهکاری برای جلوگیری از گسترش ریزش و توقف آن نیز خواهند بود.

نتایج درمان هیرفیلر

فواید هیرفیلر عبارتند از :

ضخیم و حجیم سازی مو

تقویت و محافظت مو در برابر آلودگی و گرد و غبار

تقویت تکثیر سلول های بنیادی پوست سر

درمان ریزش مو بدون عوارض

افزایش رشد مو

درمان ریزش مو با مزوتراپی

مزوتراپی مو یک روش مدرن شامل تزریق مستقیم داروها به پوست سر است. این تکنیک روی اپیدرم، بافت همبند پوست، گردش خون و سیستم ایمنی و حسی-عصبی تاثیر می‌گذارد و عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد. به تجربه ثابت شده است که این روش درمانی می‌تواند شکل‌های مختلفی از طاسی را درمان کند. با این حال، شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان دهد این روش می‌تواند ریزش موها را از بین ببرد.

ایده اصلی مزوتراپی موی سر این است که با تامین مواد مغذی، سلول‌های پوستی و فولیکول‌های مو بازیابی و تقویت شده و رشد موها تحریک شود. از جمله موادی که تولید موهای جدید را تشویق می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • بیوتین
  • دوتاستراید
  • فیناستراید
  • ماینوکسیدیل
  • سیلیسیم آلی
  • ویتامین‌ها
  • PRP

مواد مورداستفاده برای مزوتراپی سر را می‌توان به دو دسته مواد اصلی که توسط FDA تایید شده‌اند و مواد مکمل که شرایط موجود را بهبود می‌بخشند، تقسیم‌بندی کرد. لزوم این مواد در مزوتراپی مو توسط FDA تایید شده است، اما فرمول استانداردی برای ترکیب آن‌ها وجود ندارد. در واقع، مقدار ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها، داروها، عصاره‌های گیاهی طبیعی و… در این تزریق‌ها به عمل و تجربه پزشک بستگی دارد.

درمان ریزش مو با مزونیدلینگ

مزونیدلینگ روش ترکیبی مزوتراپی و میکرونیدلینگ بصورت همزمان می باشد. در مزوتراپی مواد مورد نیاز برای رشد موها با سرنگ انسولین که سوزن بسیار ریزی دارد به زیر پوست تزریق می شود. قطعا جذب تمامی این مواد و ویتامین ها در یک جلسه بصورت صد درصد اتفاق نمی افتد. پزشکان همواره به دنبال یافتن راه حل هایی هستند که تاثیر داروها و روش های درمانی را افزایش دهند و درصد نتیجه گیری از هر یک جلسه درمانی چند برابر گردد. مزونیدلینگ مو یکی از همان روش ها می باشد.

فعال سازی فولیکول های مو

فولیکول هایی که در مدت زمان طولانی در فاز رشد نبوده اند و به خواب رفته اند با روش مزونیدلینگ مو بیدار و فعال می شوند. پروتئین سازنده موها کراتین نام دارد. کراتین از اسیدهای آمینه تشکیل می شود. کلاژن سرشار از اسیدهای آمینه است. به همین علت افزایش تولید کلاژن در پوست سر موجب افزایش فعالیت ریشه موها و رشد آن ها می گردد. از طرفی دیگر کلاژن به دلیل نقش آنتی اکسیدانی که دارد با رادیکال های آزاد مقابله می کند.

منبع:

https://www.healthline.com/health/hair-loss-prevention#1
https://sarasinclinic.com/en/treatments/hair-filler/vrouw/

https://www.healthline.com/health/how-to-prevent-hair-loss

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید