چربی کف سر و ریزش مو

0
167256
چربی کف سر
چربی کف سر

چربی کف سر می‌تواند یکی از عواملی باشد که باعث ریزش مو می‌شود. این وضعیت معمولا به عنوان چربی موضعی یا درماتیت سبورئیک شناخته می‌شود و ممکن است با علائم دیگری مانند خارش، قرمزی و التهاب همراه باشد. وقتی چربی بیش از حد در کف سر تولید می‌شود، می‌تواند منجر به انسداد فولیکول‌های مو شود و به رشد موها ضربه بزند. به طور کلی، این وضعیت باعث ضعف ریشه موها می‌شود و باعث می‌شود موها ضعیف‌تر شوند، ریزش کنند و به رشد ناقصی برسند. به علاوه، چربی موضعی ممکن است باعث ایجاد یک محیط مساعد برای رشد قارچ‌ها در کف سر شود. این قارچ‌ها می‌توانند به پوست سر آسیب برسانند و به ریزش موها مشکل‌ساز شوند.

علت چربی کف سر

از دلایل اصلی چرب شدن موها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چربی کف سر بخشی از سیستم دفاعی مو است و نمی‌توان و نباید به طور کامل آن را از بین برد. با رعایت بهداشت و شستشوی مرتب موها می‌توان این روغن را تمیز و میزان ترشح آن را کنترل کرد؛ اما باید بدانید برخی از انواع مو مستعد چربی هستند و با وجود شستشوی مرتب هم در کمتر از ۲۴ ساعت دوباره روغن را نشان می‌دهند. گاهی ورزش شدید، استفاده از محصولات مو یا بیرون رفتن در هوای گرم باعث تشدید چربی مو می‌شود. انجام روش‌های صحیح مراقبت از مو در مورد چربی اضافه هم اهمیت زیادی دارند. شما با مراقبت صحیح از موهایتان یعنی با استفاده از محصولات درست، شستشوی درست موها و به‌صورت کلی با داشتن یک رفتار درست با موها می‌توانید چربی مو را هم کنترل کنید.

۱. شستشوی زیاد موها

یکی از دلایل چرب شدن موها شستن بیش از حد آنها است. زمانی که با فاصله زمانی کم موهای خود را می‌شویید، سیگنال تولید چربی به پوست سر ارسال می‌شود. زمانی که موها بیش از حد شسته می‌شوند، این پیام به پوست سر ارسال می‌شود که باید تولید روغن را زیاد کند. این مورد باعث تجمع چربی روی پوست سر می‌شود.

۲. جنس مو

معمولا موهای صاف بیشتر مستعد چربی هستند. به این دلیل که موهای صاف هیچ‌گونه موجی ندارند و چربی روی ساقه مو به‌راحتی می‌لغزد و خود را نشان می‌دهد. افرادی که موهای صاف داشته و موهای خود را باز می‌گذراند، روغن بیشتر روی موها می‌لغزد و به سمت پایین می‌آید.

۳. نوع محصولات مو

نوع محصولاتی که روی موها استفاده می‌کنید، روی میزان چربی تاثیر دارد. سبوم روغنی است که روی پوست سر قرار دارد. این روغن با آب خالی شسته نمی‌شود. در شامپوها مواد خاصی وجود دارد که این روغن را تجزیه کرده و از بین می‌برند.

۴. عدم استفاده از شامپوهای مخصوص موهای چرب

برخی افراد بدون توجه به نوع مو از شامپوی غیر مناسب استفاده می‌کنند. شامپوهایی که مخصوص موهای چرب هستند، بهتر می‌توانند چربی موها را پاک کنند. زمانی که روغن اضافی موها از بین برود، مدت‌زمان طولانی‌تری احساس تمیزی دارید.

عوارض چربی کف سر

آکنه

آکنه پوستی در افرادی که پوست چرب دارند شایع است. رسوب بیش از حد چربی روی صورت منافذ صورت را مسدود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و باعث التهاب و جوش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سبوره

تولید بیش از حد سبوم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست سر شما را مستعد ابتلا به تعدادی از قارچ ها و عفونت های باکتریایی کند. رسوبات سبوم منافذ را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندد و باعث ایجاد شوره سر، سلول های مرده، اسیدهای چرب و غیره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست سر را تحریک کرده و به منبع تغذیه ی اصلی میکروب ها تبدیل شود. عفونت های رایجی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلیل تولید بیش از حد روغن رخ دهد شامل فولیکولیت، پسوریازیس ، درماتیت آتوپیک و عفونت های قارچی است.

سبوره، اصطلاح پزشکی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست شما را چرب و کدر جلوه دهد. عمدتا مناطقی را که غدد چربی بیشتری دارند مانند پوست سر و ناحیه T صورت شما را تحت تاثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. تولید بیش از حد سبوم نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث درماتیت سبورئیک در برخی افراد شود.

سایر عفونت های پوست سر

هیپرپلازی و آدنوم سباسه

اکثر موارد تولید بیش از حد سبوم جزئی هستند و نیازی به درمان پزشکی ندارند. با این حال، در موارد نادر، غدد چربی بیش فعال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشانه ای از رشد غیر طبیعی سلول در غدد باشد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به سرطان پوست شود.

روشهای پیشگیری از چربی کف سر

  • از استرس بیش از حد خودداری کنید.
  • روکش بالش خود را هر هفته عوض کنید.
  • از استفاده از آب داغ برای شستن موها خودداری شود.
  • برای شستن موهای خود از آب گرم یا خنک استفاده کنید.
  • هر روز از وسایل گرمایشی روی موهای خود استفاده نکنید.
  • در هنگام استفاده از نرم کننده، آن را خیلی نزدیک به پوست سر خود قرار ندهید.
  • از یک شامپوی ملایم استفاده کنید که روغن های طبیعی موهای شما را از بین نبرد.
  • غذاهای غنی از ویتامین B مانند مرغ، ماهی و میوه های تازه و سبزیجات را مصرف کنید.
  • از مصرف شکر، غذاهای سرخ شده و گوشت خودداری کنید؛ زیرا منجر می شوند تا غدد شما روغن بیشتری تولید کنند.

روش‌های درمان چربی کف سر

برای درمان چربی موی سر، یکی از اولین مراحل، شناخت دلیل این مشکل است. گاهی تنها با پیدا کردن و پیشگیری از عامل ایجاد چربی مو، این مشکل خود برطرف می‌شود. برای مثال استفاده مناسب از نرم‌کننده، توقف براشینگ هر روزه، کم‌کردن دفعات شستشو و شانه‌زدن خود می‌تواند باعث جلوگیری از چرب شدن مو و بازگشت آن به حالت معمول شود؛ اما راه‌های دیگری نیز برای درمان تکمیلی موی چرب مطرح می‌شود که در ادامه به مؤثرترین آنها اشاره می‌کنیم:

درمان‌های خوراکی

تمامی مشکلات پوست و مو دو بخش درمانی اصلی دارند. یک بخش شامل استفاده از داروهای خوراکی می‌شود. این داروها معمولا آنچه که درون بدن اختلال را ایجاد می‌کند هدف قرار می‌دهند. درمورد موی چرب می‌توان با داروهای خوراکی، میزان هورمون‌های مؤثر در فعالیت سلول‌های سباسه را کنترل کرد. داروهای حاوی ایزوترتینوئین (Isotretinoin) در این مواقع تجویز می‌شود. البته به دلیل قوی بودن این داروها، حتما باید با تجویز دکتر مو و پس از انجام برخی آزمایش‌های اولیه اقدام مصرف آن‌ها نمود؛ و همچنین اگر ترشح چربی دراثر استرس و افسردگی باشد، داروهای آرامبخش و ضد افسردگی تجویز می‌شود.

درمان موضعی

بخش دوم درمان بیماری‌های پوست و مو شامل استفاده از محصولات بهداشتی درمانی موضعی می‌شود که از سطح پوست بر اختلال پیش آمده تمرکز می‌کند. برای درمان موی چرب، در موارد شدید از محلول‌های حاوی سالیسیلیک اسید و محصولات غنی از پلی فنول استفاده می‌شود. استفاده از این محلول‌ها بهتر است با مشورت متخصص انجام شود. در موارد سطحی‌تر استفاده از شامپو برای موی چرب و اسکراب موی چرب استفاده می‌شود.

درمان‌های پیشرفته

از آنجا که تا پیش از این درمانی قطعی و دائمی برای موی چرب وجود نداشت و افرادی که با این معضل مواجه بودند باید برخی نکات را تا آخر عمر مدنظر قرار می‌دادند، در سال‌های گذشته درمان‌هایی جدی و پیشرفته برای این مشکل ارائه می‌شود. این روش‌های درمانی شامل استفاده از لیزر و دستگاه‌های فرکانسی می‌شود که غدد سباسه را هدف قرار می‌دهند.

برای درمان ریزش مو می توانید از خانم فرشته پورشریعتی کمک بگیرید. مشاوره از طریق شماره های ۰۲۱۲۲۲۴۷۸۱۹ و ۰۹۱۲۰۴۶۴۰۴۲ امکان پذیر است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید