مزونیدلینگ و کاربردهای آن

0
193885

مزونیدلینگ ترکیبی از روش مزوتراپی و میکرونیدلینگ است که یک متد بسیار خوب برای جوانسازی و سفت شدن پوست، رفع چروک های ظریف، بستن منافذ پوست، روشن شدن و شفافیت پوست و رفع اسکار آکنه می باشد. در واقع مزونیدلینگ یکی از روش های موثر در جوانسازی و شادابی پوست است. در بکارگیری این روش باید دقت شود؛ در مراکز غیر پزشکی و توسط افرادی جز پزشک مزونیدلینگ انجام نشود تا با عوارض غیر منتظره همراه نباشد.

مزونیدلینگ چیست؟

مزونیدلینگ ترکیبی از روش‌های مزوتراپی و میکرونیدلینگ است که هر دو از روش‌های متداول پزشکی در حوزه پوست و مو هستند. در مزونیدلینگ مو کوکتل‌های مزوتراپی از طریق سوزن‌های میکرونیدلینگ وارد پوست می‌شوند و با نفوذ به بافت‌های آسیب‌دیده آن‌ها را درمان می‌کنند.

مزونیدلینگ مو چگونه انجام می‌شود؟

مزونیدلینگ مو روشی برای تقویت پوست سر و کنترل میزان سبوم یا چربی مضر پوست است. در این روش با استفاده از سیستم سوزن دیجیتال داروهای مخصوص به زیر پوست سر تزریق می‌شوند. تزریق این داروها و شیوه استفاده از دستگاه در مزونیدلینگ مو و پوست تفاوتی ندارند. اما داروهای مورداستفاده در هر روش متفاوت است. تزریق این داروها باعث تقویت فولیکول‌های مو شده و با تقویت پوست سر ریشه‌های مو را نیز تقویت می‌کند.

این داروها معمولا حاوی مواد مغذی موردنیاز مو نیز هستند. بنابراین ورود آن‌ها به پوست سر از طریق میکرو پانچ‌ها باعث تغذیه سلول‌های مو شده و فعالیت آن‌ها را بهبود می‌بخشد. بهبود فعالیت این سلول‌ها فرایند خون‌رسانی به مو را بهتر می‌کند و با تقویت ریشه‌ها مو به افزایش استحکام موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها کمک خواهد کرد. برای اینکه مزونیدلینگ مو اثربخشی مناسبی داشته باشد، باید متناسب با نوع موها و علت درمان داروهای مناسبی را انتخاب کرد. به‌عنوان‌مثال داروهایی که برای درمان ریزش مو استفاده می‌شوند با داروهایی که برای ضخیم‌تر کردن موها و رشد بیشتر آن‌ها به کار می‌روند، متفاوت هستند.

ترکیبات مزونیدلینگ

  • ویتامین B، A و C و E: باعث تحریک عملکردهای حیاتی سلول‌ها می‌شوند.
  • اسید آمینه: نقش مهمی در ساخت پروتئین‌ها (الاستین، کلاژن و غیره) دارد.
  • ماده معدنی: کمبودهای پوستی را جایگزین می‌کند.
  • کوآنزیم: واکنش‌های بیوشیمیایی موجود در بافت‌ها را تسریع می‌کند.
  • اسید نوکلئیک: ارتباط سلولی را فعال می‌کند.
  • آنتی اکسیدان: ترکیب رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد.

مزایای استفاده از مزونیدلینگ

  • از بین بردن فرو رفتگی‌ها، برجستگی‌ها و چین و چروک‌ها
  • برطرف کردن جای جوش و اسکار قدیمی
  • جوانسازی پوست
  • ترمیم زخم‌های قدیمی
  • تولید کلاژن و جمع شدن و افزایش الاستیسیته پوست
  • رفع ریزش مو
  • افزایش خون‌رسانی به پوست
  • نفوذ به عمیق‌ترین لایه پوست
  • افزایش نفوذ کرم‌ها و ویتامینه‌ها در پوست ۹۰%
  • رفع ترک‌های ناشی از بارداری و لاغری‌های سریع
  • برطرف کردن سوختگی‌های قبلی

کاندیدای مناسب مزونیدلینگ

استفاده از این روش درمان برای تمامی افراد با تیپ‌های مختلف پوستی که از مشکلاتی نظیر اسکار، آکنه و لک‌های پوستی رنج می‌برند، بلامانع است؛ اما در صورتی که یکی از مشکلات زیر را دارید، قبل از انجام این عمل، حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید:

  • به یکی از انواع عفونت‌های پوستی فعال مانند تب‌خال مبتلا هستید.
  • به داروهایی که در مزوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند، حساسیت دارید.
  • به دلیل ابتلا به یکی از بیماری‌هایی مانند دیابت، سیستم ایمنی قوی نداشته و زخم‌هایتان دیرتر از حد معمول، درمان می‌شوند.
  • از داروهایی که منجر به رقیق شدن خون می‌شوند، استفاده می‌کنید.

مراقبت‌های قبل از انجام مزونیدلینگ

  • بین مزونیدلینگ و کارهایی مانند تزریق بوتاکس ، تزریق چربی و ژل 14 روز فاصله داشته باشید.
  • یک روز قبل از مزونیدلینگ صورت، پوست خود را کاملا تمیز کرده و از آرایش و استفاده از کرم‌ها خودداری کنید.
  • · 3 تا 2 هفته قبل، از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده نکنید.
  • اگر می‌خواهید مزوی مو انجام دهید 1 روز قبل، پوست سر خود را کاملا بشویید.
  • در جلسه مشاوره با پزشک از عوارض و تعداد جلسات و مزایا و مراقبت‌ها و داروهای مورد استفاده قبل و پس از مزونیدلینگ، سؤال کنید.
  • قبل از انجام این روش سعی کنید از روش‌هایی مانند سولاریوم و آفتاب گرفتن برای برنزه کردن پوستتان استفاده نکنید.


مراقبت‌های پس از انجام مزونیدلینگ

  • پس از درمان ممکن است در ناحیه‌ی درمانی کمی قرمزی مشاهده شود. این موضوع کاملا طبیعی است و در عرض چند ساعت برطرف می‌شود. یک تا پنج روز پس از درمان موارد زیر را رعایت کنید.
  • پس از درمان از آرایش کردن بپرهیزید.
  • تا 24 ساعت ورزش نکنید.
  • در صورت استفاده از مزونیدلینگ برای درمان ریزش موها از رنگ کردن و سشوار کردن آنها خودداری کنید.
  • از برنزه کردن بدن خودداری کنید.
  • از تزریق فیلرهای پوستی بپرهیزید.
  • در آب کلردار شنا نکنید.
  • از سونا، دوش آب داغ و یا سولاریوم استفاده نکنید.
  • محصولات فعال همچون گلیکولیک اسید و رتینول را مصرف نکنید.
  • از مالش یا تحریک محل درمان بپرهیزید.

مزونیدلینگ به چه کسانی توصیه نمی‌شود ؟

افرادی که قبلا مزوتراپی را امتحان کرده‌اند و به مواد آن حساسیت نشان داده‌اند، از مزونیدلینگ استفاده نکنند. همچنین اگر در محل درمان عفونت یا حساسیتی وجود دارد، بهتر است تا زمان بهبود کامل آن از این روش استفاده نشود. اگر شخص به بیماری‌های پوستی مبتلا است نیز نباید به سراغ مزونیدلینگ برود. مزونیدلینگ برای افرادی که آکنه‌های فعال دارند مناسب نیست. درواقع این روش تنها جای آکنه را برطرف می‌کند و تاثیری در بهبودی آکنه‌های فعال ندارد.

پزشکان توصیه می‌کنند که افراد با سیستم ایمنی ضعیف یا افراد مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی از روش‌های دیگری برای حل مشکلات پوست یا موی خود استفاده کنند.

اگر شخص از داروهای رقیق‌کننده خون نظیر وارفارین یا آسپرین استفاده می‌کند و نمی‌تواند در طول فرایند درمان با مزونیدلینگ این داروها را قطع کند، نمی‌تواند از این روش استفاده کند.

همچنین افرادی سابقه کلوئید یا گوشت اضافه بعد از آسیب‌های پوستی دارند، بهتر است از روش‌های کم تهاجمی‌تر برای درمان آسیب‌های پوست خود استفاده کنند.

عوارض احتمالی مزونیدلینگ

ازآنجایی‌که در مزونیدلینگ سوزن‌ها وارد پوست می‌شوند، التهاب، قرمزی و کمی سوزش از رایج‌ترین عوارض آن هستند. درصورتی‌که دستورات پزشک به‌درستی رعایت شوند، این عوارض نهایتا ۷ تا ۱۰ روز پس از عمل به‌طور کامل برطرف می‌شوند. همچنین بعد از این عمل ممکن است پوست کمی تیره شود و تغییر رنگ دهد. در این صورت چند روز پس از عمل، پوست کم‌کم پوسته‌پوسته می‌شود و می‌ریزد. در نتیجه رنگ پوست به حالت طبیعی برمی‌گردد و یکدست خواهد شد.

مزونیدلینگ برای لک صورت

مزونیدلینگ در کاهش و رفع انواع لک های پوستی که بر اثر آفتاب سوختگی، افزایش سن و یا زخم و اسکار بر روی پوست باقی مانده اند تاثیر گذار می باشد. در این تکنیک علاوه بر تحریک کلاژن سازی بوسیله میکرونیدلینگ، با استفاده از انواع کوکتل های روشن کننده و تقویتی و افزایش نفوذپذیری آن ها به داخل پوست شاهد نتیجه محسوسی خواهیم بود.

مزونیدلینگ دور چشم

از مزونیدلینگ جهت رفع چین و چروک های سطحی و رفع سیاهی دور چشم استفاده می گردد. در این روش با استفاده از سوزن های کم عمق روزنه های در اطراف چشم ایجاد شده که علاوه بر از بین بردن سلول های مرده، با اعمال سرم های تقویتی که می تواند حاوی هیالورونیک اسید هم نیز باشد، تغذیه رسانی سلول های جدید نیز فراهم می گردد.

مزونیدلینگ ابرو

در مزونیدلینگ ابرو همانند میکرونیدلیگ ابرو جهت درمان ریزش ابرو، با افزایش خونرسانی و همچنین رساندن مواد مغذی به ریشه ابروها، موجبات ترمیم و افزایش رشد و ضخامت ابروها فراهم می گردد.

مزونیدلینگ مو

مزونیدلینگ مو با افزایش خون رسانی در پوست سر، میزان سموم اطراف فولیکول مو کاهش و با افزایش پروتئین و همچنین تقویت ریشه موها و استحکام و رشد مو می باشد. داروهای مخصوص با توجه به نوع درمان از طریق روزنه های ایجاد شده وارد عمق پوست می گردد. عملکرد در تمامی اهداف گوناگون در این روش یکسان بوده و تنها تفاوت در سرم و کوکتل می باشد که با توجه به هدف درمان انتخاب می شوند. انواع سرم ها با افزایش خونرسانی و تقویت ریشه موها می توانند باعث کاهش ریزش و نقویت و استحکام مو گردند.

مزونیدلینگ صورت

مزونیدلینگ صورت طیف درمانی وسیعی از انواع مشکلات پوستی را در بر می گیرد که هدف نهایی در این روش جوانسازی و بهبود شرایط پوستی می باشد. با توجه به مشکل پوستی اعم از انواع لک، چین و چروک های سطحی، جای جوش، تیرگی زیر چشم و… انواع سرم و محلول تقویتی از طریق پانچ های اعمال شده در پوست، وارد پوست شده و موجبات تقویت و جوانسازی پوست را فراهم می نماید.

تفاوت‌های مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ چیست ؟

مهم‌ترین تفاوت این دو روش در این است که در میکرونیدلینگ از هیچ ماده اضافه‌ای استفاده نمی‌شود. در این روش تنها با استفاده از سیستم سوزن دیجیتال که دستگاه مخصوص انجام میکرونیدلینگ است، پوست تحریک شده و روند تولید کلاژن تسریع می‌شود. به همین دلیل این روش معمولا عوارض کمتر و طول درمان و دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد. مواد مورداستفاده در مزونیدلینگ ممکن است باعث ایجاد حساسیت در افراد شود. درحالی‌که در میکرونیدلینگ چنین نیست.

آیا می‌توان تزریق بوتاکس، ژل یا چربی را هم‌زمان با مزونیدلینگ انجام داد ؟

خیر. انجام هم‌زمان این دو عمل برای رفع مشکلات پوستی اصلا توصیه نمی‌شود. پزشکان معتقدند که برای جلوگیری از تداخل مواد مورداستفاده و عوارض بعدی، بین این روش‌ها حداقل دو هفته فاصله بیندازید.

آیا روش انجام و مراقبت‌های مزونیدلینگ پوست و مو متفاوت است ؟

خیر. مزونیدلینگ پوست و مو از نظر روش انجام، طول جلسات، مراقبت‌های قبل و بعد از درمان و مدت‌زمان ماندگاری تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوتی که در این دو روش وجود دارد، موادی است که از طریق سوزن‌ها به پوست تزریق می‌شوند. این مواد برای درمان مشکلات مختلف پوست و مو متفاوت است و با توجه به محل درمان و نوع آسیب استفاده می‌شوند.

درمان با مزونیدلینگ پس از گذشت چه مدتی تکمیل می‌شود ؟

برای درمان مشکلات پوست و مو با مزونیدلینگ به حداقل ۶ جلسه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای نیاز است. فاصله این جلسات نیز تقریبا یک ماه است. بنابراین می‌توان گفت برای تکمیل درمان مزونیدلینگ حداقل ۶ ماه زمان لازم است. البته پس از این مدت نیز برای افزایش اثرگذاری و باقی ماندن نتایج باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کرده و از مواد مراقبتی مناسب برای حفاظت از پوست و مو نیز استفاده کرد.

آیا مزونیدلینگ محدودیت سنی دارد ؟

از نظر سنی محدودیتی برای انجام مزونیدلینگ وجود ندارد. اما پزشکان توصیه می‌کنند که آن را بعد از ۱۸ سالگی انجام دهید. چراکه قبل از ۱۸ سالگی هورمون‌ها هنوز به تعادل نرسیده‌اند و ممکن است نتایج مزونیدلینگ تحت تاثیر قرار گیرد.

برای انجام مزونیدلینگ به کجا مراجعه کنیم ؟

میزان تخصص و مهارت پزشک و به‌روز بودن مواد و دستگاه‌های مورداستفاده در اثرگذاری مزونیدلینگ تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل بهتر است قبل از هر اقدامی به‌خوبی درباره اعتبار کلینیک و مهارت پزشک تحقیق کنید.

بنابراین شما می‌توانید به نتایج دلخواه خود برسید و پوستی صاف و درخشان داشته باشید. به‌علاوه هزینه‌های مزونیدلینگ در این کلینیک نسبت به دیگر کلینیک‌ها بسیار مناسب‌تر است و شما می‌توانید با هزینه‌ای منطقی زیبایی و جوانی خود را دوباره به دست آورید.

مزونیدلینگ ترکیبی از روش مزوتراپی و میکرونیدلینگ است که یک متد بسیار خوب برای جوانسازی و سفت شدن پوست، رفع چروک های ظریف، بستن منافذ پوست، روشن شدن و شفافیت پوست و رفع اسکار آکنه می باشد. مزونیدلینگ در تهران با نتایج بسیار درخشان قابل انجام است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری در ارتباط با این روش می‌باشید با شماره ۰۲۱۲۲۲۴۷۸۱۹ و ۰۹۱۲۰۴۶۴۰۴۲ تماس حاصل فرمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید