میکرودرم ابریژن | کاربردها، مزایا و عوارض

0
190187
میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن چیست ؟

میکرودرم ابریژن روشی غیرتهاجمی برای جوانسازی پوست است. در این روش با استفاده از تکنیک‌های مختلف، لایه‌ی سطحی پوست شما برداشته می‌شود. بعد از التیام کامل، لایه‌ی سطحی جدید زیباتر، یکدست‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسد. در واقع به معنای برداشتن قسمتی از پوست (درم) به وسیله ی تکه های بسیار ریز (میکرو) تراش دهنده (ابریژن) می باشد. این روش همانند پرداخت کردن یک چوب بوسیله یک کاغذ سمباده ظریف می باشد تا سطح آن صاف و صیقلی شود.

 میکرودرم ابریژن برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ مورد تایید سازمان FDA قرار گرفت. از آن زمان تا به حال، صدها ابزار مختلف برای این روش درمانی ساخته شده‌اند. برای همین راه‌های مختلفی برای انجام میکرودرم ابریژن وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم:

دستی نوک الماسی (Dimond-tip Handpiece)

دستی نوک الماسی ابزاری برای لایه برداری و انجام میکرودرم ابریژن است. این وسیله به شکلی طراحی شده که با ملایمت سلول‌های مرده‌ی و لایه شاخی پوست را جدا کند. همزمان با این کار، سلول‌های کنده شده به درون دستی، مکیده می‌شوند.

عمق لایه برداری در این روش به فشاری که روی دستی گذاشته می‌شود و همچنین به میزان ماندن ساکشن (مکنده) بر روی پوست بستگی دارد. این اپلیکاتور میکرودرم ابریژن معمولاً برای نواحی حساس پوست (مثل مناطق پیرامون چشم‌ها) استفاده می‌شود.

کریستال میکرودرم ابریژن

در این روش از دستی ویژه‌ای استفاده می‌شود که همزمان با حرکت و مالش پوست، کریستال‌های بسیاری ظریفی را روی پوست می‌ریزد. مشابه با روش الماسی، کریستال‌ها باعث جدا شدن سلول‌های مرده می‌شوند و ساکشن دستگاه سلول‌های کنده شده را جمع‌آوری می‌کند.

در این روش از کریستال‌های مختلفی استفاده می‌شود که معمولاً از جنس آلومینیوم اکسید یا سدیم بیکربنات هستند.

هیدرودرم ابریژن

هیدرودرم ابریژن روشی جدید است که در آن از کریستال‌ها استفاده نمی‌شود. ما از تکنیک افیوژن پوستی همزمان استفاده می‌کنیم. که همزمان با جدا کردن سلول های مرده، مواد مخصوص برای جوان سازی و ترمیم بافت های آسیب دیده وارد پوست می شود. در نتیجه میزان اثربخشی درمان چندین برابر افزایش پیدا کرده و بافت پوست بهبود چشم گیری پیدا خواهد کرد. هیدرودرم ابریژن باعث تحریک کلاژن سازی و افزایش خونرسانی به پوست می‌شود. یعنی پوست با سرعت بیشتری خوب می‌شود و اثرات جوانسازی به حداکثر ممکن می‌رسند.

کاربردها و فواید میکرودرم ابریژن

دستگاه ميكرودرم ابريژن قادر است تا مشکلات سطحی پوست را حل کند و پوست شما را شفاف و عاری از هرگونه لکه و جوش کند همچنین منافذ باز و سلول های مرده پوست را از بین برده و یک لایه پوست جدید و لطیف جایگزین آن میکند. با توجه به تحریک شدن پوست، میزان تولید کلاژن افزایش یافته و به مرور زمان چین و چروک ها هم کمتر می شوند.

 موارد زیر ازجمله فواید میکرودرم ابریژن هستند:

  • ازبین‌بردن لکه‌های تیره‌ای که بعد از بهبود آکنه ایجاد شدند
  • درمان ملاسما یا لکه‌های قهوه‌ای پوست
  • حذف لکه‌های پوستی که در اثر بالا رفتن سن ایجاد می‌شوند
  • درمان کدری پوست و شفاف کردن آن
  • یکنواخت کردن بافت و رنگ پوست
  • تنگ‌تر کردن منافذ پوستی که قابل‌مشاهده هستند
  • درمان لک‌های ناشی از حاملگی و آفتاب‌سوختگی
  • درمان خال‌کوبی با میکرودرم ابریژن
  • حذف جوش‌های سرسیاه
  • جوان سازی پوست

دراینجا به توضیح برخی از موارد بالا میپردازیم:

از بین بردن لک های پوستی

لک های پوستی به دلیل آفتاب و افزایش سن، گریبان گیر بسیاری از افراد است. این لک ها در گذر زمان با مصرف داروهای مختلف، حاملگی و … بیشتر شده و در برخی موارد به وضوح قابل مشاهده هستند. با استفاده از میکرودرم، نه تنها سلول های لک پوستی از بین برده می شوند، بلکه با مصرف ویتامین C، به روشن تر شدن پوست، کمک می شود.

از بین بردن منافذ باز پوست

منافذ باز پوست، راهی آسان برای وارد شدن هرگونه مواد آلوده به پوست و در نتیجه کدر شدن پوست است. این مشکل هم در زنان و هم در مردان دیده می شود. اما از آنجایی که معمولا زنان حساسیت بیشتری روی زیبایی خود دارند، انجام میکرودرم به زنان بالای 27 سال، توصیه می شود. بعد میکرودرم ابریژن، بافت های پوست ترمیم شده و محکم می شوند. در نتیجه به مرور زمان این منافذ تنگتر شده و در نهایت بسته می شوند.

از بین بردن جوش سرسیاه

از میکرودرم نه تنها برای جوان سازی، بلکه برای پاکسازی پوست هم استفاده می شود. با از بین بردن جوش سر سیاه، از ایجاد جوش های بزرگتر هم جلوگیری می شود.

جوان سازی پوست

میکرودرم ابرژن برای درمان چروک های سطحی و کم عمق پوست هم می توانیم استفاده کنیم . برای این روش چندین جلسه لازم است . البته بر حسب نوع وضعیت بیمار تعداد جلسات مشخص می شود .
البته نمی توانیم با این روش چروک های را که خیلی عمیق هستند درمان کنیم ، البته بعد از چند جلسه می توانیم بگوییم که قوام پوستی بهتر می شود و پوست محکم تر و شفاف تر خواهد شد .

توصیه های پیش از درمان

  • تا ۱۰ روز قبل از لایه برداری نباید از داروی راکوتان (ضد آکنه) استفاده شده باشد (در لایه برداری متوسط تا عمیق).
  • از یک هفته تا ۱۰ روز قبل از میکرودرم ابریژن نباید از کرم های لایه برد ار استفاده شود.
  • از دو هفته قبل از انجام  نباید از کرم های موبر یا موم استفاده شود.
  • به مدت ۲ هفته قبل از انجام این روش نباید هیچ درمانی با لیزر در محل مورد نظر انجام شود.
  • از 2 هفته قبل از میکرو نباید از داروهای رتین A، تازوارک، رنووا یا دیفرین استفاده شود.
  • از یک ماه قبل از میکرودرم باید از هرگونه برنزه کردن پوست ناحیه درمان خودداری کرد.
  • داروهای رقیق کننده خون باید قطع شوند.
  • از دو هفته قبل از انجام میکرو نباید کلاژن در محل مورد نظر تزریق شده باشد.
  • از یک هفته قبل از میکرودرم ابریژن صورت، نباید توکسین بوتولینوم تزریق شده باشد.

توصیه های پس از درمان

  • تا ۷ روز پس از میکرودرم نباید محل درمان را در برابر آفتاب مستقیم قرار داد یا حمام آفتاب گرفت.
  • 20 دقیقه قبل از خروج از منزل و در معرض آفتاب قرار گرفتن باید ضد آفتاب ضد UVA و UVB با SPF بیشتر از 30 را بر صورت مالیده و سپس هر 3-2 ساعت یکبار آن را تکرار نمود.
  • از شنا کردن در استخرهای کلردار تا ۲۴ ساعت پس از میکرودرم باید خودداری کرد.
  • تا ۲۴ ساعت باید از ورزش کردن پرهیز شود. زیرا تمرین، سبب ایجاد سوزش در ناحیه درمان شده و باعث قرمز شدن پوست می شود.
  • تا ۲۴ ساعت پس از انجام باید از شستشو صورت با صابون خودداری شود.
  • از انجام میکاپ تا ۲۴ ساعت خودداری شود.
  • تا ۷ روز  از استفاده از کرم های لایه بردار خودداری شود.
  • به مدت ۷ روز پس از لایه بردایر از تراشیدن و اسکراب کردن پوست خودداری شود.
  • حتماً از مرطوب کننده های مناسب در طول روز استفاده نموده و از خشک شدن پوست جلوگیری شود.
  • بهتر است تا یک هفته پس از لایه برداری با میکرودرم ابریژن برای بیماری که پوست خشک دارد یک جلسه هیدرودرمی پوست انجام شود.
  • از رتین A، تازوراک، رنووا یا دیفیرن (داروی ضد آکنه) تا دو هفته بعد از میکرو استفاده نشود.
  • تا ۷ روز از انجام الکترولیز باید خودداری شود.
  • آب فراوان نوشیده شود و استراحت کافی باشد.

مراقبت و ریکاوری

بهتر است پس از درمان با دستگاه میکرودرم ابریژن، با استفاده از محصولات مراقبتی پوست خود را هیدراته نگه دارید. استفاده از کرم یا پماد‌های رفع جوش نیز باید به مدت ۲ روز قطع شود.  به‌دلیل حساس شدن پوست بعد از میکرودرم، سعی کنید که به‌صورت مداوم از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید

ماندگاری نتایج

متاسفانه هیچ کدام از روش‌های جوانسازی پوست دائمی نیستند. علت این است که در تمامی درمان‌ها، فرآیند پیری پوست متوقف نمی‌شود؛ بلکه تنها ظاهر پوست بهبود می‌یابد. البته نتایج برخی از روش‌های جوانسازی مثل تزریق چربی تا چندین سال دوام می‌آورد.

نتایج میکرودرم ابریژن موقتی هستند و معمولاً بین ۳ تا ۶ ماه دوام دارند. هرچه بیشتر مراقب پوست خود باشید، نتایج ماندگارتر خواهند بود. همچنین نیاز است که جلسات ترمیمی را ۳ تا ۶ ماه یکبار انجام دهید. حفظ رطوبت، پاکیزه نگه داشتن پوست و همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب باعث افزایش ماندگاری نتایج میکرودرم ابریژن می‌شوند.

هزینه درمان با میکرودرم ابریژن

معمولاً هزینه تکنیک‌های مختلف میکرودرم ابریژن با هم تفاوت دارند. هزینه‌ی دقیق در جلسه مشاوره به شما اعلام خواهد شد. همچنین می‌توانید برای اطلاع از تخفیف‌ها و جشنواره‌ها صفحه‌ی اینستاگرام کلینیک را دنبال کنید.

عوارض میکرودرم ابریژن

کسانی که برای درمان جوش و آکنه از داروهای ایزوترتونین استفاده می‌کنند، باید ۶ تا ۱۲ ماه (بسته به نظر پزشک) مصرف دارو را قطع کنند. این داروها خطر عوارض جانبی (مثل زخم شدن) را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. همچنین باید بدانید که این روش برای درمان جوش‌های عمیق موثر نیست.

اگر روی پوست خود لکه‌ها یا ضایعاتی را مشاهده کردید که در حال رشد هستند، خونریزی می‌کنند یا به هر شکل دیگری تغییر کرده‌اند، حتماً به اطلاع پزشک برسانید. این علایم می‌توانند نشانه‌ی بیماری‌ها یا سرطان پوست باشند و در این صورت میکرودرم ابریژن نباید انجام شود.

تا چند روز بعد از جلسه درمانی ممکن است عوارض زیر را تجربه کنید:

  • ورم پوست
  • قرمزی پوست مشابه با آفتاب سوختگی
  • کبودی
  • احساس سوختگی یا سوزن سوزن شدن پوست
  • افزایش حساسیت به آفتاب

همه‌ی عوارض بالا موقتی هستند و طی چند روز ناپدید می‌شوند. میکرودرم ابریژن می‌تواند عوارض وخیم‌تری هم داشته باشد؛ مثل زخم شدن پوست. این عوارض معمولاً ناشی از خطای پزشکی در انتخاب کاندیدای مناسب یا اجرای فرآیند درمانی است. اگر سابقه‌ی ایجاد زخم‌های گوشتی یا ضعف در التیام زخم‌های پوستی دارید، کاندیدای مناسبی برای این روش نیستید. همچنین اگر سابقه‌ی تبخال زدن دارید، ممکن است بعد از جلسه‌ی درمانی، ویروس عامل بیماری فعال شود و تبخال بزنید.

میکرودرم ابریژن در خانه و آرایشگاه

میکرودرم ابریژن هم توسط پزشکان و متخصصین پوست انجام می‌شود و هم توسط افرادی مانند آرایشگران و کارشناسان زیبایی پوست. حتی خودتان هم می‌توانید با استفاده از بسته‌های خانگی، این درمان را انجام دهید. منتها بین اثرگذاری روش‌های کلینیکی با غیرکلینیکی فاصله‌ی زیادی هست.

ممکن است میکرودرم ابریژن اصلاً روش جوانسازی مطلوبی برای پوست شما یا راه حل مناسبی برای مشکلات پوستی‌تان نباشد. در حالت اول امکان بروز عوارض جانبی به شدت زیاد می‌شود و در حالت دوم درمان شما بی‌فایده بوده و دچار زیان مالی می‌شوید. به همین علت توصیه می‌کنیم که اگر می‌خواهید این کار را در منزل یا آرایشگاه انجام دهید، حتماً پیش از اقدام با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید. همچنین از پزشک در مورد عوارض جانبی روش‌های خانگی و آرایشگاهی و راه‌های درمان آن‌ها سوال کنید.

تفاوت میکرودرم و لایه بردارهای شیمیایی چیست؟

میکرودرم و لایه بردارهای شیمیایی هر دو برای روشن شدن پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست مورد استفاده قرار می گیرند. همونجور که اسمشون نشون میده میکرودرم ابریژن نوع فیزیکی و پیلینگ شیمیایی بالطبع روش شیمیایی لایه برداری پوست به شمار میاد. انجام این دو فرایند باعث جوونتر شدن پوست، درمان تغییر رنگ و آفتاب سوختگی، درمان زخم و جوش‌ها و به‌طور کلی ظاهر و نمای بهتر پوست می‌شه. همچنین هردو روش باعث تشکیل سطح تازه‌ی پوست شده، احیا کننده‌ی این عضو مهم هستن و قاعدتا هرکدوم مزایا و معایبی دارند. میزان تاثیرگذاری لایه بردارها، به قدرت اسیدی که در ساخت آنها استفاده شده، بستگی دارد. اما اینکه پوست شما به چه لایه برداری با چه قدرتی نیاز دارد، به نوع پوست و میزان آسیب دیدگی آن بستگی دارد.

تفاوت میکرونیدلینگ با میکرودرم برای پاکسازی پوست چیست؟

میکرونیدلینگ و میکرودرم هر دو برای پاکسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرند. اما تفاوت اصلی این روش، شیوه انجام هریک از آنها است. میکرودرم روی لایه های سطحی پوست تاثیر می گذارد. در این روش با استفاده از کریستال، یک سایش سطحی روی پوست انجام شده و سلول های مرده از بین می روند.

اما در میکرونیدلینگ با استفاده از دستگاه هایی که از چندین سوزن تشکیل شده است، روی پوست سوراخ های کوچکی ایجاد شده و منجر به افزایش تولید کلاژن پوست می شود. در نتیجه می‌توان میکرونیدلینگ را تا حدی تهاجمی تر از روش میکرودرم ابریژن در نظر گرفت. با توجه به عمق نفوذ دستگاه در این روش، از آن برای از بین بردن چین و چروک های عمیق و جوش های وخیم استفاده می شود.

برای انجام میکرودرم ابریژن در مرکز پوست و مو با شماره های ۰۲۱۲۲۲۴۷۸۱۹ و ۰۹۱۲۰۴۶۴۰۴۲ تماس حاصل فرمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید