جوش پریودی چیست ؟ | علل ایجاد، انواع و نحوه درمان آن ها

0
191587

جوش پریودی یک امر کاملا طبیعی و آزاردهنده است. تقریبا یک هفته قبل از پریود، جوش‌ها ظاهر شده و با شروع خونریزی به تدریج از بین می‌روند. جوش پریودی گاهی دردناک، بزرگ و چرکی هستند. در این مطلب به علت ایجاد و نحوه درمان جوش پریودی می‌پردازیم.

دلایل بروز جوش‌های قبل از پریود شدن چیست ؟

چندین هورمون در بدن چرخه قاعدگی را کنترل می‌کنند. متوسط ​​چرخه حدود 28 روز طول می‌کشد و در هر یک از آن روزها، سطح هورمون‌ها می‎‌تواند تغییر کند. تغییراتی که بدن در نیمه اول چرخه رخ می‌دهد عمدتا تحت تأثیر استروژن و نیمه دوم پروژسترون است. اگر یک تا دو هفته قبل از قاعدگی، جوش پریودی وجود داشته باشد و با شروع پریود برطرف شود ممکن است آکنه قبل از قاعدگی باشد. در این مدت، نسبت استروژن و پروژسترون تغییر می‌کند که می‌تواند بر بروز جوش‌های آکنه تأثیر بگذارد. افت این هورمون‌ها چند روز قبل از پریود نیز ممکن است باعث شعله ور شدن آکنه شود.

از سوی دیگر افزایش سطح چربی پوست و بروز جوش‌ها باعث بیداری سیستم ایمنی و تلاش برای از بین بردن عوامل به وجود آورنده جوش می‌شود. سیستم ایمنی با باکتری‌های موجود در جوش‌ها و آکنه‌ها به مبارزه می‌پردازد و این مبارزه سرسخت نتیجه‌ای به جز التهاب پوست و ایجاد جوش و آکنه بیشتر نخواهد داشت. البته جای نگرانی نیست؛ زیرا با تعادل سطح هورمون‌ها در بدن دیگر خبری از این آسیب‌ها نیست.

انواع جوش پریودی

جوش پریودی متفاوت از آکنه معمولی است. جوش‌های ناشی از پریود معمولا در نیمه پایینی صورت (چانه، گونه ها)، خط فک و گردن است. آنها معمولا برآمدگی های قرمز، ملتهب و برجسته (پاپول) هستند که به ندرت به پاسچول (پاپول های دارای چرک) تبدیل می‌شوند. آنها می‌توانند بسیار خسته کننده باشند، اما سعی کنید در برابر فشار دادن آنها مقاومت کنید. زیرا فشار دادن این جوش‌ها می‌تواند آن‌ها را بدتر کند و مدت بیشتری طول بکشد تا از بین بروند.

چگونه می‌توانیم از بروز جوش‌های پریودی جلوگیری کنیم ؟

برای جلوگیری از جوش پریودی راه‌حل‌هایی وجود دارد. برخی از این راهکارها عبارتند از :

  • لایت تراپی
  • های فرکوئنسی و باکتری‌زدایی
  • قرص‌های ضدبارداری : قرص‌های ضدبارداری با تنظیم هورمون‌های بدن احتمال ایجاد جوش را به حداقل می‌رسانند. این قرص‌ها پروتئین sHBG را در بدن افزایش می‌دهند که می‌تواند میزان تستسترون را در بدن کم کند و هورمون‌های اضافه را نیز به خود جذب می‌کند. در نتیجه این امر تولید چربی در بدن کمتر می‌شود و جوش پریودی را به حداقل می‌رسند. برای اینکه نتیجه بهتری از مصرف این قرص بگیرید باید آن را حدود چند ماه آن را ادامه دهید تا بدن بتواند خود را با این قرص‌ها تطبیق دهد و اثراتش هویدا شود. توجه کنید که این قرص‌ها شیمیایی هستند و بهتر است که با تجویز پزشک مصرف شود.
  • اسپیرونولاکتون : این دارو هم می‌تواند میزان تستسترون را در بدن کم کند ولی مصرف آن برای همه بانوان مناسب نیست. برخی از افراد با مصرف این دارو دچار بی‌نظمی‌های پریودی، سفت شدن سینه‌ها و سردردهای شدید می‌شوند. با توجه به همین موضوع از مصرف خودسرانه دارو را بپرهیزید و حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • کاهش وزن : اضافه وزن و چاقی می‌تواند باعث تولید بیشتر چربی در بدن بشود؛ پس بهتر است هرچه زودتر برای کنترل وزن خود و کاهش آن با روش اصولی و درست اقدام کنید.
  • رعایت بهداشت : وقتی پوست شما کثیف باشد، منافذ پوست شما هم بسته می‌شود و این خود دلیلی بر تجمع چربی در زیر پوست و ایجاد جوش و آکنه است. برای جلوگیری از بسته شدن منافذ پوستی دست‌ها و صورت خود را هرروز چند بار بشویید. دست‌های آلوده و کثیف خود را به صورتتان نزنید. همچنین سعی کنید هر وسایل آلوده مانند گوشی موبایل یا انواع عینک‌های طبی یا آفتابی را از صورت خود دور نگه دارید. برای خشک کردن پوست صورت خود از یک حوله یا یک دستمال نرم و کاملا شخصی استفاده کنید.
  • راکوتان :  مصرف خودسرانه این دارو می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری مانند سقط جنین در آینده، مشکلات کبدی، اختلال در اعصاب و… را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین حتما به تجویز پزشک آن را مصرف کنید. راکوتان می‌تواند سطح هورومون‌های مردانه و زنانه را در بدن کنترل کند و مانع از بالا رفتن بیش از حد آن به خصوص در خانم‌های مسن‌تری که نزدیک به دوران یائسگی هستند شود.
  • مصرف آنتی‌بیوتیک : با مشاهده انواع جوش‌ها می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا داروهایی برای درمان آن‌ها تجویز کند. پزشک با توجه به نوع جوش‌ها و نوع پوست شما انواع مناسب آنتی‌بیوتیک برای پوست مانند تتراسیکلین، داکسی سایکلین یا ریفامپین را برای شما تجویز خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید