روزاسه يک بيماری شايع پوستی

0
188733
روزاسه يک بيماری شايع پوستی
روزاسه يک بيماری شايع پوستی

روزاسه یک بیماری شایع پوستی است که باعث سرخ شدن یا برافروختگی رگ های خونی در صورت شما می شود. همچنین ممکن است برجستگی های کوچک و پر از چرک ایجاد کند. این علائم و نشانه ها ممکن است برای هفته‌ها تا ماه‌ها شعله‌ور شوند و سپس برای مدتی از بین بروند. این بیماری را می‌توان با آکنه، سایر مشکلات پوستی یا کثیفی طبیعی اشتباه گرفت. روزاسه بیشتر در زنان میانسال سفید پوست دیده می‌شود. هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما درمان می‌تواند علائم و نشانه‌ها را کنترل کند و کاهش دهد.

علائم و نشانه‌های روزاسه

سرخ شدن یا برافروختگی صورت : روزاسه می‌تواند باعث سرخ شدن یا برافروختگی مداوم در قسمت مرکزی صورت شما شود. این علامت ممکن است در پوست قهوه‌ای و سیاه به سختی دیده شود.

رگ‌های قابل مشاهده : رگ‌های خونی کوچک بینی و گونه‌های شما می‌شکند و قابل مشاهده می‌شوند (وریدهای عنکبوتی).

برجستگی های متورم : بسیاری از افراد مبتلا به روزاسه نیز جوش‌هایی شبیه آکنه روی صورت خود می‌زنند. این برجستگی‌ها گاهی حاوی چرک هستند.

احساس سوزش : پوست ناحیه آسیب دیده ممکن است داغ و حساس شود.

مشکلات چشمی : بسیاری از افراد مبتلا به روزاسه نیز دچار خشکی، تحریک، ورم چشم و پلک می‌شوند. در برخی افراد، علائم چشمی قبل از علائم پوستی است.

بزرگ شدن بینی : با گذشت زمان، روزاسه می‌تواند پوست روی بینی را ضخیم کند و باعث شود که بینی پیازی به نظر برسد. این علامت در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد.

علل ابتلا به بیماری روزاسه

علت روزاسه ناشناخته است اما ممکن است به دلیل فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی، وراثت، عوامل محیطی یا ترکیبی از این موارد باشد. این بیماری ناشی از رعایت بهداشت ضعیف و مسری نیست.

مهم‌ترین علل تشدید یا بروز روزاسه عبارتند از :

نوشیدنی های گرم و غذاهای تند

نوشیدنی های الکلی

افراط در دما

خورشید یا باد

احساسات

ورزش

داروهایی که رگ های خونی را گشاد می‌کنند، از جمله برخی از داروهای فشار خون

برخی از محصولات آرایشی، پوست یا مو

افراد مستعد به روزاسه

افراد با پوست روشن بخصوص خانم ها در سنين ۳۰ تا ۵۰ سال بيشتر از سايرين مستعد اين بيماری می باشند ولی اين بيماری می تواند مردان و زنان را در تمام سنين حتی در کودکی مبتلا سازد. بدلايل ناشناخته زنان بيش از مردان درگير می شوند. در بعضی موارد روزاسه همراه با شروع يائسگی می باشد. سير بيماری طولانی است و مدت ها بطول می انجامد. در اوائل ممکن است به صورت برافروخته شدن چهره و گلگون شدن گذرا و يا حساسيت شديد به مواد آرايشی خود را نشان دهد. استرس و فشار روحی می توانند باعث شروع برافروختگی شوند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید